POUCZENIE
NINIEJSZA DEKLARACJA STANOWI PODSTAWĘ DO WYSTAWIENIA TYTUŁU WYKONAWCZEGO zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm .).
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin.
- Administrator wyznaczył Inspektora ochrony danych osobowych w Gminie Miasto Szczecin - Urząd Miasta Szczecin.
- DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH: Inspektor ochrony danych: Grzegorz Holka Urząd Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin, telefon: 914245702, e-mail: iod@um.szczecin.pl www: bip.um.szczecin.pl/chapter_50979.asp. IOD udziela informacji tylko w zakresie przetwarzania danych osobowych.
- Pani / Pana dane mogą być przetwarzane w celu realizacji ustawowych zadań Administratora, czyli wykonywania kompetencji organu podatkowego, na podstawie przepisów prawa, w interesie publicznym oraz w ramach sprawowania powierzonej władzy publicznej, w szczególności w celu wymiaru i poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, prowadzenia ewidencji podatkowej.
- Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane i przekazywane organom administracji publicznej, służbom, sądom, prokuraturze, operatorom pocztowym, dostawcom usług bankowych i informatycznych oraz innym podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji.
- Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania i ograniczenia przetwarzania na zasadach określonych w przepisach o ochronie danych osobowych.
- Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani/Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
- Dane pochodzą od osób, których dane dotyczą oraz instytucji i organów działających na mocy przepisów prawa jeżeli danych osobowych nie pozyskano od Pani / Pana.
- Podanie danych osobowych jest obligatoryjne na mocy przepisów prawa.
OBJAŚNIENIA DO DEKLARACJI
- Jeżeli nieruchomość jest ZABUDOWANA BUDYNKAMI WIELOLOKALOWYMI, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązek złożenia deklaracji obciąża wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową. W imieniu wspólnoty deklarację podpisuje osoba uprawniona do jej reprezentowania (zarząd wspólnoty lub osoba, której zarząd powierzono aktem notarialnym lub pełnomocnik) a w imieniu spółdzielni - osoba uprawniona do reprezentowania spółdzielni, zgodnie z wpisem w KRS. Jeżeli w imieniu wspólnoty deklarację składa podmiot zarządzający nieruchomością wspólną na podstawie cywilnoprawnej umowy o zarządzanie nieruchomością, to do deklaracji powinien dołączyć pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji w imieniu wspólnoty udzielone przez właściwe osoby lub organy. Pełnomocnictwa można udzielić tylko osobie fizycznej, np. prezesowi podmiotu zarządzającego nieruchomością. Złożenie pełnomocnictwa (kopii odpisu) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
- DLA KAŻDEJ WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ należy złożyć odrębną deklarację.
- SPÓŁDZIELNIE MIESZKANIOWE, TBS, ZBiLK, itp. składają jedną deklarację DOP-2 wraz z załącznikami ZOP-2, w których wykazują wszystkie posiadane nieruchomości wielolokalowe.
- IDENTYFIKATOR PODATKOWY (poz. 5 deklaracji) należy wpisać: PESEL w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL, nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług; NIP w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu.
- ILOŚĆ ZUŻYTEJ WODY NA NIERUCHOMOŚCI obejmuje całkowite zużycie wody na cele socjalno-bytowe, gospodarcze, ogrodowe i inne. Okres wybrany do naliczenia opłaty nie może obejmować miesięcy, w których nieruchomość była niezamieszkała i nie była dla nich naliczana opłata. W takim wypadku zużycie wody ustala się zgodnie z objaśnieniami w pkt 7.
- OKRESEM ROZLICZENIOWYM jest 12 miesięcy, w związku z czym nowa deklaracja powinna zostać złożona po upływie 12 miesięcy od daty obowiązywania zmienianej deklaracji, w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana zużycia wody. Zmiany ilości wody występujące w trakcie okresu rozliczeniowego nie wpływają na wysokość opłaty. Złożenie nowej deklaracji z uwagi na sposób zbierania odpadów komunalnych lub liczbę pojemników nie wpływa na zmianę terminu złożenia deklaracji. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy budynek wielolokalowy jest wysiedlany z powodu remontu bądź jego rozbiórki – w tym wypadku nową deklarację należy złożyć każdorazowo po otrzymaniu faktury, naliczając opłatę w oparciu o dane z tej faktury i licząc rzeczywistą ilość zużytej wody ustaloną na podstawie każdej faktury otrzymanej w okresie od rozpoczęcia wysiedlania budynku aż do momentu całkowitego wysiedlenia budynku, z tym że w przypadku, gdy liczba osób wysiedlonych z nieruchomości przekroczy 50%, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to przekroczenie dopuszcza się możliwość naliczenia opłaty zgodnie z punktem 7.
- NIERUCHOMOŚCI NIEWYPOSAŻONE W WODOMIERZE lub NIEPODŁĄCZONE DO MIEJSKIEJ SIECI WODOCIĄGOWEJ - podstawą wyliczenia opłaty jest iloczyn 3m3 wody oraz liczby osób zamieszkujących w danej nieruchomości w okresie przyjętym do naliczenia opłaty (za kolejnych 6 lub 12 miesięcy wybranych z 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc obowiązywania deklaracji) – należy wypełnić załącznik ZZW.
- NIERUCHOMOŚCI NOWO WYBUDOWANE, NOWO ZAMIESZKAŁE, ZASIEDLONE PRZEZ NOWYCH WŁAŚCICIELI - w pierwszej deklaracji należy podać prognozowane zużycie wody za okres kolejnych 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym w nieruchomości zamieszkał pierwszy mieszkaniec. Ilość zużytej wody należy ustalić w załączniku do deklaracji ZZW jako iloczyn 3 m3 wody oraz liczby osób zamieszkujących w okresie przyjętym do naliczenia opłaty. Nową deklarację w rozumieniu ustawy ucpg właściciel nieruchomości będzie składał dopiero po upływie 12 miesięcy, w których zamieszkiwał w nieruchomości, podając faktyczne zużycie wody w tym okresie. Jako nowo zamieszkałą nieruchomość traktuje się również tę nieruchomość, która czasowo - powyżej dwóch miesięcy- była zgłoszona jako niezamieszkała. Wyjątkiem są nieruchomości wielolokalowe, w których zasiedlenie budynku następuje etapami i liczba lokali zamieszkałych w każdym miesiącu może być inna. W takim wypadku, w okresie 12 miesięcy następujących po miesiącu, w którym w budynku zamieszkał pierwszy mieszkaniec, nową deklarację po zmianie danych należy złożyć każdorazowo, gdy nastąpi zmiana liczby zasiedlonych lokali lub liczby osób zamieszkujących w zasiedlonych lokalach, a tym samym zmiana zużycia wody. Ilość zużytej wody należy ustalić w załączniku do deklaracji ZZW-1 jako iloczyn 3m3 wody oraz liczby osób zamieszkujących w okresie przyjętym do naliczenia opłaty. Po upływie wymienionych 12 miesięcy deklaracje należy składać zgodnie z objaśnieniami w pkt 6 wg zasad z części E deklaracji.
- JEŻELI z faktury za wodę lub informacji z Zakładu Wodociągów i Kanalizacji o zużyciu wody z danej nieruchomości wynika, że ilość wody w nieruchomości w danym okresie wynosi 0m3, do ustalenia podstawy naliczenia opłaty w okresie wynikającym z tej faktury lub informacji stosuje się zasady określone w punkcie 7 objaśnień.
- ZMIANA DANYCH powodująca WZROST OPŁATY (np. zwiększenie liczby pojemników z części niezamieszkałej nieruchomości) - jeżeli nastąpi w miesiącu, w którym przypada termin płatności opłaty, właściciel nieruchomości musi dopłacić różnicę pomiędzy dotychczas zadeklarowaną i zapłaconą opłatą, a opłatą w nowej, wyższej kwocie w kolejnym terminie płatności wraz z opłatą za następny okres, np. zwiększenie liczby pojemników w lutym 2022 r. - dopłata za luty 2022 r. płatna do 15 kwietnia 2022 r. wraz z opłatą za marzec i kwiecień 2022 r. Następne raty właściciel nieruchomości płaci w kwotach i terminach zgodnych ze złożoną nową deklaracją po zmianach.
- ZABUDOWA WIELORODZINNA - każda zabudowa inna niż jednorodzinna. Budynek mieszkalny jednorodzinny, to budynek o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ustawie - Prawo budowlane (budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego ilokalu użytkowego opowierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku). W sprawach spornych dotyczących określenia rodzaju zabudowy decyduje umowa sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego bądź pozwolenie na budowę wydane po 2002 r., jeżeli takie dokumenty można pozyskać w danej sprawie.
- Jeżeli brak jest możliwości gromadzenia na terenie nieruchomości o charakterze mieszanym odpadów komunalnych w oddzielnych pojemnikach odrębnie dla części zamieszkałej i niezamieszkałej, gromadzenie odpadów komunalnych dla obydwu części nieruchomości następuje łącznie, we wspólnych pojemnikach o rodzaju i pojemności uwzględniającej rodzaj odpadów oraz średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów na terenie każdej z części tych nieruchomości, zgodnie z normami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Szczecin. Do opłaty należy zadeklarować pojemniki przypadające na część niemieszkalną nieruchomości.
- Zwolnienie dla kompostujących odpady biodegradowalne dotyczy tylko właścicieli nieruchomości jednorodzinnej, którzy w całości poddają bioodpady procesowi kompostowania w przydomowych kompostownikach (nie będą od nich odbierane bioodpady z brązowego pojemnika).
- Jeżeli w deklaracji dotyczącej więcej niż 1 lokalu mieszkalnego właściciel nieruchomości uwzględnia gospodarstwa domowe, w których wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przekracza 7,8% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem do deklaracji należy dołączyć oświadczenie ZWG.
- W przypadku BRAKU ZAMIESZKIWANIA W NIERUCHOMOŚCI, właściciel nieruchomości jest zobowiązany poinformować o tym fakcie organ, do którego składana jest deklaracja.